A tökéletes bejglim - tejmentes (mákos és mandulás)

Több, mint 15 éve sütök mindenfélét, 6 éve pedig papírom is van róla, hogy tudok. Mégis idén sikerült először repedésmentes, márványos, számomra tökéletes bejglit alkotnom. Ráadásul tejmentes is, így én is ehetem. 3 rúd mákosat és 3 rúd mandulásat készítettem. A tésztát 2 részletben gyúrtam be, tehát a következőkben közreadott mennyiség 3 rúdra elég.
A receptet Polgár Kriszta Instagram oldaláról néztem ki és alakítottam tejmentessé.


Tészta hozzávalói 3 nagy ( kb. 500 g-os ) rúdhoz:
450 g sima liszt
1 nagy csipet só
125 g tejmentes margarin (pl. Liga)
62 g sertészsír
kb. 1 dl hideg víz
12 g friss élesztő
50 g növényi tej ( rizstejet használtam)
50 g porcukor
1 tojás sárgája


Mákos töltelék ( 3 rúdhoz):
400 g őrölt mák
250 g cukor
75 g zsemlemorzsa
1 nagy csipet só
fél citrom leve és reszelt héja
250 ml növényi tej (rizstejet használtam)

Mandulás töltelék (3 rúdhoz):
400 g darált mandula
250 g cukor
75 g zsemlemorzsa
1 nagy csipet só
250 ml növényi tej (mandulatejet használtam)

A kenéshez (3 rúdhoz):
1 tojás sárgája
1 tojás fehérje


A töltelék elkészítése:
1. Ezzel kezdünk, mert a tölteléket ki kell hűteni.
2. Egy tálban elkeverjük a mákot, zsemlemorzsát, sót, citromhéjat.
3. A tejet a cukorral összeforraljuk és ráöntjük a mákos keverékre, ekkor ráfacsarjuk a citrom levét is. Alaposan elkeverjük, 3 részre osztjuk és kihűtjük.  Ugyanígy elkészítjük a mandulásat is, citrom nélkül.
Aki szeretne diósat is, azt is ugyanezekkel az arányokkal kell készíteni, mehet bele esetleg fahéj vagy mazsola is.

A tészta elkészítése:
1. Keverőtálba tesszük a lisztet, sót, margarint, zsírt, porcukrot, növényi tejet, tojás sárgáját és rámorzsoljuk az élesztőt (nem kell felfuttatni). Elkezdjük robotgéppel összedolgozni, majd hozzáadjuk a vizet is. Mikor nagyjából összeállt, kézzel alaposan összegyúrjuk. Egy keményebb, zsírosabb tésztát kell kapnunk, ha még ragad, adjunk hozzá lisztet. Fontos, hogy itt már  nyújtható állaga legyen, mert a nyújtásnál már sem a tészta alá, sem rá nem szórunk lisztet.
2. A kész tésztát 3 egyenlő részre osztjuk, gombócot formázunk belőlük és folpack-kal letakarva kb. félórára hűtőbe tesszük. Nem kell meleg helyen keleszteni, csak rögtön hűtőbe tenni.

A begli összeállítása:
1. Kiveszünk egy tésztagombócot és kb. 20x25 cm-es téglalappá nyújtjuk. Nem lisztezünk!Érdemes szilikon nyújtófát használni, azzal egyszerűbb, de sima fával is ki lehet nyújtani ragadás nélkül, ha jó állagú lett a tészta. 
2. Eloszlatunk rajta egy adag tölteléket (vizes kézzel nyomkodva a legegyszerűbb) , az oldalain 1-1 centit szabadon hagyva. A rövidebb oldalánál visszahajtjuk a tésztát, hogy ne folyjon ki a töltelék és a hosszanti oldalánál feltekerjük. Hasonlóképp járunk el a másik 2 darab tésztával és töltelékkel is és sütőpapíros tepsire tesszük őket.
3. Lekenjük a bejgliket tojás sárgájával és hideg helyen megszárítjuk. Mivel nekünk nincs hideg kamra vagy zárt terasz, így én hűtőszekrénybe tettem. Ha teljesen rászáradt a kenés, akkor megkenjük a tojás fehérjével és egész éjszakára hűtőszekrénybe tesszük (érdemes délután kezdeni az előkészületeket, vagy ha kora reggel kezdjük, akkor este süthető, ha a tojás fehérje is megszáradt).

A bejgli sütése:
1. Másnap reggel már nem kenjük le semmivel a bejglit, ha jól dolgoztunk, kopogósra száradt rajta a tojás. Alaposan megszurkáljuk villával vagy hústűvel a bejglit a tetején és az oldalán is.
2. Hőlégkeverésen 180 fokon 25 percig sütjük. Kihűlés után szeleteljük.
3. Ha teljesen kihűlt, csomagolhatjuk folpackba és akár fagyaszthatjuk is.



 

Megjegyzések