Eper-kiwi lekvár-vagy dzsem


Tegnap éjfélkor még arról beszélgettünk a blogon a Csajokkal, hogy milyen gyümölcsből is kéne megfőznöm életem első lekvárját. Nem sokat gondolkodtam ma, mikor elindultam a lekvárfőzési beszerző körutamra és megláttam ezeket a szépséget szamókat így szeptember derekán. Ott figyeltek mellette a kiwik, így azonnal döntöttem. Jöjjön akkor most a folyamat, amitől annyira rettegtem, valóságos gyomoridegem volt, hogy mennyire beharangoztam és mi lesz, ha a kukában végzi az egész. Nem így lett.


Előkészületek:

Olvasgattam itt-ott a lekvárkészítésről meg Anya is kiokított, úgyhogy most én, mint abszolút lekvárkezdő, megosztom a tapasztalataimat.:)

A legfontosabb a tisztaság. Ez vonatkozik az edényekre, amiben főzünk, az üvegekre, amiben a leki végzi majd, a gyümölcsökre,és természetesen ránk, lekvárfőzőkre is. 
Minden folyamat után alapos kézmosás, legközelebb még lehet, hogy gumikesztyűt is húzok, csak hogy még komolyabbnak tűnjön a dolog.:)
A gyümölcsök lehetőleg érettek legyenek ( de semmiképp túlérettek, neadjisten rothadásnak indultak.) Jó alaposan mossuk meg őket.
Az edények: érdemes egy külön lábast, fakanalat kinevezni lekvárosnak, amit aztán csak erre használunk majd. Én első lekvárfőzésem tiszteletére vettem is egy zsírúj lábast, ami megfelelőnek is bizonyult.
Az üvegek:a megfelelő fertőtlenítés, sterilizálás nagyon fontos. Mindenki másképp csinálja. Én az üvegjeimet forró mosogatószeres vízzel alaposan kimostam ( a kupakját is) és egy tiszta konyharuhán lefelé borítva hagytam nagyjából megszáradni. Ezután 50 fokos sütőbe költöztettem őket a fedelükkel együtt, ott pihentek, amíg a lekvár el nem készült. ( Lehet őket egy forrásban lévő vízzel teli lábasba is állítani, ezzel egyrészt fertőtlenítjük az üvegeket, másrészt melegek lesznek, mikor belekerül a forró lekvár és nem fog elpattanni az üveg.)
Nagyjából ennyi!
Mivel fogalmam sem volt, hogy ebből a gyümölcsmennyiségből mennyi lekvár lesz, 2 darab 350 gr-os üveget készítettem elő. Végül csak egyet töltöttem meg, mert a másik kb. egyharmadig, max félig lett volna lekvárral, így azt meghagytam melegen elkanalazható maradéknak.:)


Hozzávalók: ( 1 db 350 gr-os üveghez)

350 gr eper ( a csumája nélkül, tisztán)
150 gr kiwi ( meghámozva)- 3 db.
fél citrom reszelt héja
200 gr cukor ( sima kristályt használtam)
fél csomag ( 12,5 gr) Dzsemfix extra


Elkészítés:
1. Az epret alaposan megmossuk, levágjuk a csumáját és apróra felkockázzuk.
2. A kiwit meghámozzuk, megmossuk és apró kockákra vágjuk. A középső, fehér részét kivágjuk.
3. A gyümölcsöket a cukorral és a dzsemfixszel valamint a reszelt citromhéjjal egy lábasban odatesszük forrni.
4. Nagy lángon, folyamatos kevergetés mellett felforraljuk.
5. Forrástól számítva -elvileg 1-3 percig-,én gyakorlatilag kb. 10 percig főztem nagy lángon, állandó kevergetés mellett.Elég sok volt benne a gyümölcsdarab, ezért főztem tovább. ( Turmixolni nem akartam, így lett belőle lekvár helyett dzsem.)
6. Mikor elkészült, elővesszük a sütőből az előkészített üveget és beletöltjük a forró lekvárt. Kb. 1-2 centit hagyjunk a tetején. Rácsavarjuk a kupakot és azonnal fejre állítjuk kb. 5 percre, így vákuum képződik az üvegben.
7. Ezután száraz dunsztba tesszük ( egy nagy edénybe konyharuhákkal, törölközőkkel bebugyolálva) és ott hagyjuk 1-2 napig, míg teljesen kihűl. Ezután gyakorlatilag fogyasztható is. A bontatlan lekvárt/dzsemet száraz, hűvös helyen tároljuk, a bontottat hűtőszekrényben.




Megjegyzések

  1. De ügyes vagy Szofika, gratulálok és már én is kedvet kaptam ehhez a folyamathoz!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Erika, én már alig várom, hogy nekiálljak a következőnek. Igazából pikk-pakk megvan, előkészületekkel-mosogatással együtt 1 óra!Bennem valahogy úgy élt a lekvárfőzés gyerekkorom óta, hogy félnapos macera, ezért sem álltam eddig neki :)

      Törlés
  2. ha nem akarod bugyolálgatni akkor rakj a tetejére celofánt rakd rá a tetejét és állítsd fejre ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem volt itthon befőzős celofánom, úgyhogy így most egyszerűbb volt. De majd felszerelem a konyhám mindenféle befőzős kütyüvel,mert ez nem az utolsó volt :))

      Törlés

Megjegyzés küldése