Tippek, hogy minden kész legyen Szentestére

Az én fejem felett kezdenek összecsapni a karácsonyi hullámok, Pár óra múlva meggyújtjuk a második gyertyát az adventi koszorún és semmi nem utal a lakásban arra, hogy kicsit több,mint 2 hét múlva Karácsony. Hiába kezdtem el tavaly is már december elején sütögetni, valahogy Karácsonyra csak elpárolgott az összes aprósüti. Idén egy kicsit keményebb lettem, több az önuralmam és az akaraterőm,mint tavaly-hála a sportnak:)-így könnyebben tudok nemet mondani dolgokra, így a süteményekre is, így van esély, hogy az ezután megsütött sütemények kibírják Szentestéig.
Idén is nagy fába vágtam a fejszémet: lesz beigli, többféle aprósütemény, házilag készítem a szaloncukrokat és mindenkinek gasztroajándékot teszek a fa alá. Ja, és az utolsó munkanapom december 23. Gondolom, ezzel nem vagyok egyedül, nyilván más fejében is pörög a gondolat, hogy hogyan lehet minden belesűríteni ebbe a szűk 2 hétbe?



Tippek, én majd így próbálom meg idén:

* Gondoljuk végig, kinek mit szeretnénk adni, készíteni Karácsonyra. Ha sok embert szeretnénk megajándékozni, adhatunk hasonló gasztroajándékot több embernek is, így időt spórolunk meg a készítéssel. Pl. főzzünk le egy jó nagy adag ( 1 liter) likőrt, tegyük őket csini kis 2-3 decis üvegekbe, így már is 3 embernek van ajándék. Bonbonokkal, csokikkal hasonlóképp járhatunk el. Készítsünk 2-3 féle bonbont, így adhatunk több embernek is válogatást.

* Vannak olyan karácsonyi ételek, amik jól bírják a fagyasztást. Nem szégyen előre elkészíteni dolgokat a mai rohanó világban. Ezeket már most elkészíthetjük, mehetnek a fagyasztóba. Én például a héten megsütöm a diós és mákos beiglit, a kihűlt rudakat lefagyasztom és fogyasztás előtt 1 nappal szobahőmérsékleten kiengedem. Az egyik kolleganőm például a halászlét is lefőzte már a héten és lefagyasztotta a következő felkiáltással: " Szerintetek a vendéglők hogy csinálják?" Igaza is van.



* Aztán van az a típus, ami jól záródó fémdobozban hetekig is eláll. Ide tartoznak a kekszek, őket is már megsüthetjük. Az isler, a vaníliás kifli, a kávés kifli, a citromhold, a hókifli, a cantuccini mind egyre finomabbak lesznek, ahogy állnak: az ízek összeérnek, a tészta megpuhul.  De készíthetünk pecsétes kekszet, jópofa csizma alakú kekszet is jó előre. 



* Szaloncukrot is készíthetünk már 1-2 héttel Karácsony előtt. Ebben a zserbós szaloncukorban például semmi romlandó nincs, így sokáig eláll, Ha viszont olyan szaloncukrot készítünk, ami tejszínt, vajat, tejterméket tartalmaz, akkor az elkészült szalonokat tároljuk hűtőben.

*Nézzük át a karácsonyi dekorációinkat, működnek-e az égők, vegyük meg / keressük elő időben a karácsonyfadíszeket, ne 24-én délután derüljön ki, hogy nem égnek az égők ( szerintem minden családban így van egyébként), sok bosszúságtól megkímélhetjük magunkat. Ha cserepes vagy műfenyőt vásárolunk, azt is beszerezhetjük időben, de persze az utolsó pillanatban olcsóbban is lehet szép fához jutni-már ahol még maradt belőlük:)


*Ha nekiállunk egy sütemény-típusnak, akkor csináljunk meg belőle sokat. Én például 3-4 féle kekszet is készítek majd. Egyik éjjel keksz-éjszakát tartok, gyorsan begyúrom mindet, mehetnek a hűtőbe/ fagyasztóba és egymás után szépen sütöm is őket. Ha van a sütőnkben olyan funkció, hogy egyszerre 2-3 szinten is lehet sütni, ne habozzunk használni, sok időt takaríthatunk meg. Én ki fogom próbálni mindenképp a 3 emeletes linzersütést :)  Próbáljuk meg a holt időket felhasználni, amíg az egyik keksz sül, az előző adagot díszíthetjük,amíg a második adag sül, kikeverhetjük a mázat.stb. Ha mégsem tudjuk befejezni, semmi gond: a begyúrt linzerek pár napig fóliában elvannak a hűtőben, de le is fagyaszthatjuk őket későbbre, ha végképp nem lesz időnk napokig kisütni őket. 

* Ha alkoholos egységeket is gyártunk, ők is készüljenek el már most: a legtöbb likőrnek ideális 1-2 hetet állni, hogy összeérjenek az ízek. Mindenképp tartsuk őket hűtőben, hisz a legtöbbjük tejterméket is tartalmaz és naponta rázzuk fel az üvegeket! Ne felejtsük el, hogy a tojáslikőrnél nyers tojás sárgáját kell használnunk, így mindenképp extra friss tojással dolgozzunk!


Megjegyzések

  1. Nem is tudtam hogy bejglit lehet fagyasztani, de igy mar jo elore megcsinalom en is!!! :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése