Stollen Karácsonyra

Mióta közeleg a Karácsony, naponta 20 mézeskalács, 20 vaníliás kifli, 20 stollen jön szembe a fészbukon. Persze én sem maradok ki a sorból, mert az idei Karácsonyra a stollent szántam újításnak. Eddig még sosem készítettem. Tegnap összeállítottam a karácsonyi menülistát és a sütikínálatot, Zé azt mondta csodálatos és közölte, hogy ő szeretne segíteni majd mindennek az elkészítésében. Hát jóhogy, a halászét is ő főzte tavaly, mert én dolgoztam Szenteste, idén viszont Ő dolgozik, úgyhogy nekem kell megpróbálnom.
Szóval elkészült vagy 4 süti már Karácsonyra, de ma rá kellett döbbennem, hogy egyik se éri meg az ünnepet, szóval próbaként fogom fel őket és majd 2 nappal Karácsony előtt együtt bolondulunk meg, hogy mindent reprodukáljunk.
Na de jöjjön a stollen. Én ezt a receptet vettem alapul, és mivel nálunk a mazsola feketelistás, így sok egyéb aszalvánnyal helyettesítettem. Amit nem értek, hogy mindenkinek a stollenje fehér, noha elvileg mindenki tesz bele fahéjat és egyéb fűszereket, nem is keveset, na az én stollenem frankón barna lett :)) És a formája abszolút stollenes lett, az íze meg finom- ha jobban belegondolok, én még lehet, hogy nem is ettem stollent-házit legalábbis biztos,max. boltit- szóval az íze finom, remélem stollenes :)


Hozzávalók:
2 rúdhoz

1,5 dl tej
5 dkg friss élesztő
1 tk. cukor
500 gr liszt
250 gr vaj/ margarin
75 gr cukor
100 gr aszalt vörös áfonya
25 gr kandírozott citrom-és narancshéj, vegyesen
25 gr cukrozott cseresznye, apróra vágva
50 gr mandula ( darált vagy szeletelt, nálam vegyesen)
1 tk. fahéj
1/2 tk. karácsonyi fűszerkeverék ( kardamom, gyömbér, szerecsendió)
1/2 tk. őrölt szegfűszeg
1 narancs reszelt héja
1/2 citrom reszelt héja

A tetejére:
7 dkg olvasztott vaj
7 dkg porcukor


Elkészítés:
1. Az élesztőt langyos cukros tejben felfuttatjuk, majd az összes hozzávalót alaposan összegyúrjuk, amíg el nem válik a kezünktől és az edény falától. Egy icipicit ragadni fog, de nem baj. Letakarva meleg helyen 1 órán át kelesztjük.
2. Ha a tészta duplájára kelt, lisztezett deszkán átgyúrjuk és kettévesszük.Az egyik tésztagombócot kb. 20 cm hosszú rúddá sodorjuk, a közepébe kicsit belenyomjuk a nyújtófát, így lesz egy kis mélyedés a közepén. A két szélén pár centis darabot visszahajtunk alulra, így a két széle kicsit magasabban lesz,kicsit ellapogatjuk. Ezt megismételjük a másik tésztagombóccal is és sütőpapírral bélelt tepsire tesszük őket.
3. Ismét félóra kelesztés következik, majd mehetnek a 170 fokra előmelegített sütőbe ( alulról a 2. rácsra), ahol kb. 40 perc alatt készre sütjük őket. Mikor már egyenletesen piros a kalács teteje, végezzünk tűpróbát.
4. A még meleg kalács tetejét megkenjük olvasztott vajjal és megszórjuk a porcukor felével. A másik felét akkor szórjuk rá, mikor teljesen kihűlt. 
Folpackba csomagoljuk és elrejtjük a család elöl Karácsonyig :)




Megjegyzések

Megjegyzés küldése