Fahéjas-cukros rudacskák

Van nálunk a plázában egy pereces, Auntie Anne's.Klasszikus amerikai pereces hely, a '80-as évek végén nyitott meg az első Amerikában, aztán ahogy az lenni szokott, terjedt, mint a járvány... Mindig fantasztikus illatok terjengnek a pici üzlet körül és még akkor is kígyózik előtte a sor, mikor az egész pláza üres. És mindig áll egy emberke az üzlet előtt, kezében egy tálca, rajta a falatkákra vágott fahéjas-cukros meg mandulás perec és osztja mindenkinek aki arra jár.  Frissen sütve,mert mindent frissen sütnek. Ma eltöltöttem pár percet a bolt előtt és néztem, ahogy tekergetik a perecet, belemártják valami fehér löttybe, aztán be a sütőbe. Utána jöhet az olvasztott vaj, végül a fahéjas cukor, vagy vaníliás cukor vagy mandula. Hazatérve kiművelődtem a neten. Jó pár receptet megnéztem,az egyik tejjel, a másik vízzel készült, volt amelyik kenyérlisztet is használt, volt amelyik csak sima lisztet. A fehér lötty azonban mindegyikben szerepelt: forró szódabikarbónás vízben mártják meg a pereceket sütés előtt és állítólag ez az ami megadja a lényeget, ettől lesz " plázás", minden recept írója külön kiemeli, hogy semmiképp ne hagyjuk ki ezt a fázist. 


Hozzávalók:
csésze- 250 ml

1,5 csésze langyos víz
1 tk. cukor
7 gr porélesztő
2 tk. só
4 csésze liszt
56 gr olvasztott vaj
1 ek. olaj

A mártogatáshoz:
3 csésze forró víz
1/3 csésze szódabikarbóna

A bevonáshoz:
olvasztott vaj
fahéjas cukor / mandula/ darált dió/ darált mandula



Elkészítés:
1. A langyos vízben elkeverjük a sót, cukrot és rászórjuk a porélesztőt, felfuttatjuk.
2. Hozzáadjuk a lisztet, olvasztott vajat és alaposan kidagasztjuk. Mikor már hólyagos és elválik a kezünktől és az edény falától, megkenjük a gombócot egy kis olajjal és letakarva, meleg helyen duplájára kelesztjük.
3. A tésztát átgyúrjuk, 4 felé vesszük és hosszú rudakat sodrunk a tésztadarabokból. Itt eldönthetjük, milyen alakúra szeretnénk: perec, rudacska, nudli. Én rudacskákat készítettem, a hosszú rudat kisebb darabokra vágtam és egyenként kisodortam őket.
4. Egy mély tálba szórom a szódabikarbónát és óvatosan ráöntöm a forró vizet: vigyázat, pezsegni fog!!!Keverek rajta egyet-kettőt és a rudacskákat megmártom benne. Egyszerre többet is tehetünk bele, adagonként kb. fél percig hagyjuk a löttyben. Utána egy szűrőkanállal vegyük őket ki és azonnal mehetnek a szilikonlapos/ sütőpapíros tepsire.
5. 220 fokra előmelegített sütőben aranybarnára sütjük, nagyon hamar kész van, ellenőrizzük 2 percenként.
6. Ha kissé kihűlt, megkenjük olvasztott vajjal és fahéjas cukorba forgatjuk. 
Melegen a legfinomabb, ha kihűlt, 10-20 mp-re tegyük vissza a mikróba!

Megjegyzések