Fonott kalács Húsvétra


Újabb nagy lépést tettem sütés terén. Életemben először, ma elkészült a nagybetűs FONOTT KALÁCS.
Mikor Nyammm Zsófinál megláttam, tudtam, hogy nálunk is lesz, de nem akartam lelőni a poént Húsvét előtt, így már nagyon vártam a mai napot.:) Igazából még ki sem hűlt, de fele már elfogyott, így van egy sanda gyanúm, hogy holnap is készülni fog egy adag.
A 6-os fonás bevallom, rajtam kifogott. Hiába néztem meg 10-szer a Vilmos videóját a fonásról,hiába álltam neki 8-szor, nem ment. A 8. próba után már annyira megnyúltak a szálak, hogy újra össze kellett őket gömbölyítenem és újra megcsinálni a hengereket...Ismét a jóégtudja hány próbálkozás.Már épp készültem bevágni a hisztit és közölni  Zével, hogy gáz vagy nem, nálunk 3 szálból lesz a húsvéti kalács, mikor kijött a konyhába, megnézte a Vilmos videóját és kb. 20 másodperc alatt összefonta a kalácsot. 6 szálból. Az én uram :))


Hozzávalók
1 db kalácshoz ( kb. 500 gr)

350-400 gr liszt (amennyit felvesz)
40 gr porcukor
35 gr puha vaj
2 tojássárgája
20 gr friss élesztő
1 tk. só
165 ml langyos tej
1 tk. vanília esszencia
1 citrom reszelt héja

Tetejére:
1 egész tojás


Elkészítés:
1. Az élesztőt langyos cukros tejben felfuttatjuk.
2. Egy tálba szitáljuk a lisztet, hozzáadjuk az élesztős tejet valamint az összes többi hozzávalót és összegyúrjuk.
3. Meleg helyen 20 percig kelesztjük.
4. Ezután átgyúrjuk a tésztát és újabb 20 percig kelesztjük.
5. Lisztezett deszkán átgyúrjuk a tésztát és 6 felé vesszük. Nekem 6 darab, egyenként 96 gr-os bucim lett.
6. A bucikat hengerekké sodorjuk, igyekezzünk úgy sodorni őket, hogy a szélein vékonyabbak, a közepén vastagabbak legyenek.
7. Készítsünk elő egy darab sütőpapírt, helyezzük erre a 6 hengert és picit lisztezzük meg, hogy ne ragadjanak se a sütőpapírhoz, se egymáshoz. Felül csípjük össze a végeit és a fenti videó alapján fonjuk be a kalácsot. Figyeljünk, hogy ne legyen túl szoros a fonat,mert akkor nem tud kelni a tészta, de túl laza se.
8. Ezután sütőpapírostól csúsztassuk egy tepsibe vagy sütőlapra.
9. Verjünk fel 1 egész tojást és kenjük le a kalácsot. 20 percig pihentessük gőzös helyen ( én betettem kb. 40 fokos sütőbe, de azért figyeljünk rá), míg a tojás meg nem szárad rajta.
10. Ekkor újra kenjük le tojással és 15 percig szobahőmérsékleten pihentessük.
Ezután a kalácska készen áll a sütésre.


A kalács sütése:
A kalácsot 190 fokra előmelegített, gőzmentes sütőben 22-23 perc alatt készre sütjük.
Mivel nekem gőzöm sem volt arról, mit jelent a "gőzmentes sütő", utánanéztem, és megosztom Veletek, hátha valakinek szintén új ez az info.

Gőzmentes sütőben sütjük a tojással megkent tésztákat, mert a gőzben fénytelenné válik a tetejük. Szintén gőzmentes sütést igényelnek a piskóták, tortafélék.
Gőzmentes sütéshez a sütőajtót támasszuk ki egy hurkapálcával vagy vékony fakanállal, tehát résnyire legyen nyitva a sütőajtó sütés közben, így ki tud szabadulni a gőz és gőzmentes lesz a sütőnk.
Gőzös sütőben kell sütni a vajas, az élesztős ( kelt) tésztákat, hogy a tészta külső felülete ne száradhasson ki. Hogy elegendő gőz legyen a sütőben, egy vízzel teli hőálló edényt helyezzünk a tepsi alá, a sütő aljába. Ez a hő hatására folyamatosan gőzölög majd.


Folyamatosan figyeljük a kalácsot, elég hamar elkezd pirulni a teteje. Én 10 perc után meg is fordítottam, mert a belső fele szép piros volt, a külseje viszont még nem. 22 perc után beleszúrtam egy hústűt, a tészta nem bizonyult nyersnek, így el is zártam a sütőt és néhány perc után fel is vágtam a kalácskát. Vajjal, mézzel, lekvárral, vagy csak úgy magában, reggelire, uzsonnára, nasinak, bárhogy jöhet. Nálam indul a kalácsszerelem.:)

KELLEMES HÚSVÉTI ÜNNEPEKET!!!


Recipe in English:
Hey All! Here comes my first recipe in English. From now on I will try to translate all my following recipes ( can't promise the old ones:)) in English.
This bread is a special festive bread eaten at Easter time in Hungary. Kind of sweet bread, eaten with the eggs and cooked ham or just simply with some butter / jam/ honey for breakfast. Takes time but it is worth making it.

Easter festive braided bread

Ingredients ( for a 500 gr bread)
340g plain flour
40g icing sugar
35g butter, softened
2 eggyolks
20g fresh yeast
1 tsp salt
165ml lukewarm milk
1 tsp vanilla extrat
grated zest of 1 lemon
+1 beaten egg to brush the top

Method:
1. Put a teaspoon of icing sugar in lukewarm milk and put the yeast in. Leave it for 5-10 mins. When you see the yeast on top of the milk, it is ready to use.
2. Sift the flour, salt and remaining sugar in a large bowl and add all the ingredients. Knead until it forms a ball.
3.Cover and allow to prove for 20 mins.
4. Transfer the ball onto a lightly floured surface, knead it, cover and allow to prove for another 20 mins.
5. Divide the dough into 4 - 6 equal parts and roll out each part making 4 - 6 stripes and following the instructions of this video braid the bread. It is better to put the 4 - 6 stripes onto a grease-proof paper so when the bread is braided  you just need to transfer it onto a tin.
6. Beat the egg, brush the top of the bread and leave it for 20 mins or until the egg sets on top.
7. Brush it again and leave for another 15 mins. When the egg is set on the top, the bread is ready to go to the oven.
8. 22 mins in preheated, steam-less oven ( 190 degrees) 
As the bread is brushed with egg, you need to bake in steam-less oven so make sure you leave the oven door slightly open so the steam could go away.
9. As long as it is ready, wait a few minutes, slice it and enjoy!!!!!!!!





Megjegyzések

  1. Ne aggódj, nem vagy egyedül, a 6-os fonásba én is belekavarodtam,így 4es fonással csinálom inkább, úgy is szép. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem nekem az sem menne, nálam 3-nál megáll a tudomány, de majd legközelebb gyakorlok cipőfűzőn :D

      Törlés
    2. nekem ez volt az alap video:
      http://www.youtube.com/watch?v=R8K6SHj43lY&feature=player_embedded

      Törlés
    3. Úúúúúú, ez még szebb is, mint a 6-os!És a néni csúcs!Holnap is sütök,mert a mai elfogyott, így fogom befonni!!Köszi a tippet :)

      Törlés
  2. Nyugi, ugyanezt én is "eljátszottam", és mivel Bence aludt, így én hisztisen raktam össze a kalácsot, ami kurvaszép lett végül. :D viszont találtam egy sokkal érthetőbb videót: http://www.youtube.com/watch?v=22p3wIHLupc

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :DD Köszi a videót!Én ma 4 szálból fonok, az tök egyszerű és nekem jobban is tetszik,mint a hatos!!!

      Törlés
  3. Én azért Grófnak is küldenék egy gratulációt:)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése